نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

جنس وريزيا ( Vriesea ) با بيش از 190 گونه و چند واريته در خانواده ي آناناس (1) قرار دارد. اين گياهان زينتي چندساله متعلق به مناطق گرم و مرطوب مانند مکزيک، کوبا و آرژانتين هستند. برگ هاي گراس مانند آن ها با حاشيه صاف و معمولاً براق مي باشند. رنگ برگ ها برحسب گونه و واريته متفاوت است، معمولاً سبز کم رنگ و در پايين و در اتصال به ساقه قرمز متمايل به ارغواني مي شوند. سطح برگ ها ممکن است از نوارهاي طولي به رنگ هاي مختلف به خصوص سبز پر رنگ و يا ارغواني تشکيل شده باشد. برگ ها در پايين به هم فشرده شده و مخزن آب باران در وسط گياه ايجاد مي نمايند. يکي از گونه هاي زيبا و جالب V.splendens است. اين گياه به علت اين که گل آذين آن به رنگ قرمز تند و به شکل شمشير مي باشد به گياه شمشير آتشين (2) معروف است. گياه بومي گينه و به بلندي 40 سانتي متر با برگ هاي پخش مي باشد. برگ ها به رنگ سبز تيره با نوارهاي عرضي سياه متمايل به ارغواني بارزي مي باشند. ساقه گلزاي آن مانند شمشيري به طول 50 تا 60 سانتي متر از وسط گياه بالا مي آيد با برگه هاي قرمز پر رنگ که گل هاي زردرنگ را در بر مي گيرد. گل ها معمولاً در اواخر تابستان توليد مي شوند.
گياه را در بهار در مخلوطي از خاک برگ خالص و شن بکاريد. آن را در سايه و در دماي 20- 18 درجه سانتي گراد قرار داده و کاملاً مرطوب نگهداريد. در ماه هاي رشد آبياري منظمي نموده ليکن بقيه سال را آبياري کمي بنماييد. گياه وريزيا را هر دو سال يک بار به گلدان و خاک تازه منتقل نموده و در ماه هاي رشد هر ده روز تا دو هفته يک بار با کود مايع تغذيه نماييد.
گياه وريزيا را مي توان از طريق پاجست و يا جوانه هايي که در لابه لاي برگ ها ظاهر مي شوند تکثير نمود. آنها را پس از آن که تقريباً به اندازه نصف گياه مادر رشد نمودند جدا کرده و در مخلوطي که قبلاً اشاره شد بکاريد. قبل از کاشتن آنها را در هواي آزاد براي چند روز قرار دهيد. پس از نشا آنها را در شرايط مرطوب و در دماي 20- 18 درجه سانتي گراد قرار دهيد. تکثير وريزيا از طريق بذر نيز ممکن است ليکن اين کار زمان زيادي را لازم دارد تا گياه به ثمر برسد ( معمولاً 15- 10 سال ).
وريزيا معمولاً عاري از آفات و بيماري هاي گياهي است.

پي نوشت ها :

1. Bromeliaceae
2. Flaming sword

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول